Ikke kategoriseret

Sommerferie i Harzen – Juli 2025

I sommeren 2025 havde familien og jeg planlagt en tur til Harzen – hvor der også blev tid til at endnu en gang opleve damp i Harzen ved Harzer Schmalspurbahnen(HSB). Økonomien har desværre haft det svært ved HSB de sidste par år, så køreplanen på Brockenbahn er nu med flere afgange hvor det er med diesel lokomotiv i front, nemlig de såkaldte “Harzkamel”, eller også kendt som BR 199.8 diesellokomotiver, som er tidligere BR 112 lokomotiver som er ombygget til smalspor. Også på de to andre strækninger Harzquerbahn og Selketalbahn er der nu også kun et par enkelt tog tur/retur med damp, hvor resten så er med diesel(det skal do siges sådan har det været i en del år).

Mandag den 21. juli var familien og jeg taget en tur fra Wernigerode til Brocken. Det er næsten et must når man er i Harzen, selv om turen efterhånden er blevet lidt pebret, så er det nu en oplevelse værd. Det er skønt at stå ude på de åbne ende perroner og nyde lyden, dampen og lugten af et kulfyret damplokomotiv. Vi havde oprindelig tænkt at skulle med klokken 9 fra Wernigerode, men det første tog var med diesel, og da familien gerne skulle have den fulde oplevelse, så valgte vi at vente til næste afgang hvor toget så var fremført med damp. Vi har med lokomotivet BR 99 247 som er bygget tilbage i 1957. Lokomotivet var tilbage i 2012 i Meiningen for den helt store gennemgang, og har været i drift ved HSB siden. Nå men tilbage til vores tur; vejret var desværre ikke super, og da vi begyndte at nærme os Drei Annen Hohne begyndte det at små regne, så billederne på turen blev også de sidste her fra. Ved Drei Annen Hohne tages optages der altid vand på vej op mod Brocken.

Onsdag den 23. juli havde jeg så fået lov til at bruge dagen på at kigge tog imens familien hyggede sig og slappede af i vores hytte i Lautenthal. Jeg startede ud med at køre til Steinerne Renne som ligger i udkanten af Wernigerode. Her begynder stigningen op mod Brocken nemlig rigtig at begynde, og da der er en lille station her hvor toget altid holder, så kommer der rigtig god lyd på, når toget sætter i gang igen. Dagens første fotograferede tog var 99 247, som også var det vi var med om mandagen. Efter at jeg havde fotograferet toget ved Steinerne Renne, kørte jeg op nærmere mod Drei Annen Hohne hvor jeg efter have kæmpet mig op af en stejl skråning fik et par billeder af toget igen, og denne gang også fra luften med min drone. Derefter gik turen hurtigt videre mod Drei Annen Hohne, hvor jeg lige nåede frem til at få et enkelt billede af toget videre mod Brocken. Jeg kørte så lidt ned i dalen mod Wernigerode, hvor man kan køre ind af en grusvej for at komme tættere på banens eneste tunnel, som også er et klassisk fotomotiv på Brockenbahn. Dagens næste tog var 99 7243-1, og efter have fotograferet det ved tunnelen kørte jeg igen mod Drei Annen Hohne, og fik et par billeder af toget igen fra en del af bjerget samt drone.

Jeg kørte derefter til området mellem Elend og Sorge som er på Harzquerbahn, hvor landskabet efterhånden er blevet åbent og bart som følge af den omfattende skovdød, der finder sted i Harzen. Skovdøden skyldes blandt andet tidligere varme og tørre somre, som har givet de såkaldte barkbiller gunstige betingelser til at angribe og ødelægge store dele af skovene omkring Brocken.
Normalt kan træerne, især rødgran, forsvare sig mod billernes angreb ved at udskille klæbrig harpiks, som forhindrer dem i at bore sig ind. Men uden tilstrækkelig regn mangler træerne vand – og uden vand kan de ikke producere den livsvigtige harpiks.
Det udnytter barkbillerne. Tusindvis af dem borer sig ned under barken, hvor de formerer sig og lægger æg. I processen forstyrrer de den allerede svage vandforsyning, som rødderne forsøger at opretholde. Når de nyudklækkede biller sværmer videre, er træet for længst dødt.

Her kan man på en “ikke overskyet” dag få et flot billede med Brocken i baggrunden, men desværre var vejret ikke med, så Brocken var gemt i et skydække, og hvor så dagens tredje damplokomotiv 99 7245-6 blev fotograferet.

Jeg kørte så mod stationen Eisfelder Talmühle hvor jeg fik endnu et billede af 99 7245-6 i klippelandskabe på vej ned mod stationen. I den nye sommerkøreplan køres der “Parallelausfahrt” fra Eisfelder Talmühle mod henholdsvis Hasselfelde og Drei Annen Hohne. Det er også i Eisfelder Talmühle de to strækninger Selketalbahn og Harquerbahn mødes. Desværre så vender lokomotiverne ikke retvendt, men det var nu stadig en god oplevelse at se det, og specielt at lytte til det 🙂 Det var 99 236 i sporet til venstre som går med Hasselfelde, så 99 7245-6 som går tilbage mod Drei Annen Hohne. Jeg valgte at følge toget til Hasselfelde da jeg havde en formodning om det så ville afgå retvendt derfra. Hvad jeg desværre ikke lige var obs på er at der findes en sløjfe ved “Stiege”, og ved blot at køre lokomotivet igennem denne, så er det muligt at få vendt retningen af lokomotivet, så det nu er retvendt mod Hasselfelde. Nå men det blev da til et par ganske ok billeder fra stedet. Herefter kørte jeg til Hasselfelde station, men stedet var ikke specielt fotogent i forhold til solens placering, så jeg valgte blot at tage et sideskud ved afgang. Derefter kørte jeg videre til Friedrichshöhe, som er et lille trinbræt på Selketalbahn strækningen som ender i Quedlinburg. Efter et enkelt billede her, kørte jeg nær ved Gernrode, nærmere bestemt mellem Sternhaus Haferfeld og Osterteich hvor banen går mellem to søer. Desværre er stedet ret tilgroet og lidt svært fremkommeligt, men det blev dog til et enkelt nogenlunde billede her fra, som så også blev dagens sidste fotosted.


Modtag opdateringer når nyt indhold publiceres på SimonTog.dk

Abonner for at få de seneste indlæg sendt til din e-mail.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.