Danmarks Jernbanemuseum – Fejring af Jernbanen fylder 175 år – Kørsel med MY 1135
Søndag den 26. juni 2022 fejrede DSB, Banedanmark og Danmarks Jernbanemuseum i et fælles arrangement på Københavns Hovedbanegård, at den første danske jernbanestrækning åbnede for 175 år siden. Strækningen som det drejer sig om er selvfølgelig mellem Københavns Hovedbanegård og Roskilde, som åbnede tilbage i 1847.
Dagen startede med at jeg var stået meget tidligt op, og var kørt afsted mod Sjælland ca. klokken 03.00.
Planen var nemlig at følge Danmarks Jernbanemuseum på vejen fra Odense til København, hvor der blev kørt med MY 1135 + de brune vogne(DB 5101 + AC 42 + AX 393 + BU 3703 + CC 1132 + CLE 1678), samt Skovvognen, CC 322 + Grønholtvognen, DJDS C 2. På grund af vongen DJDS C2 var med, måtte toget derfor kun køre 60 km/t, hvilket også var grunden til man skulle så tidligt afsted fra Odense, for at kunne nå det hele.
Mit første planlagte fotostop var mellem Korsør og Forlev, hvor man på en klar dag tydelig kan se Storebæltsbroen i baggrunden. Desværre var det noget skyet/disset, men den kan dog svagt anes.
Herefter kørte jeg videre mod Ringsted hvor jeg fik et par billeder toget lidt efter Fjenneslev.
Toget kørte herefter af den nye bane mellem Ringsted – København, hvor banen et lang stykke følger motorvejen, hvilket gav mulighed for flere billeder undervejs. Det første billede er fra Bjæverskov, herefter lidt efter Køge Nord og til slut lidt et panik billede fra Ny Ellebjerg.
Toget var kørt til København G, så her til kørte jeg også, hvorfra det blev til et par billeder imens der blev rangeret med de 2 personvogne CC 322 + DJDS C 2 som Odin skulle køre med senere på dagen. Herefter rangerede MY 1135 + CC 322 + DJDS C 2 + Åben godsvogn til DSB´s område hvortil Odin om lørdagen var kommet med lastbil. Der blev dog brugt en DSB Køf til at rangere Odin hen til vogne, hvorefter toget igen kunne samles, og der kunne rangeres til spor 1 på Københavns Hovedbanegård. De åbne godsvogn var med for at kunne stå som sporstopper i den ene ende af spor 1, og i den anden ende stod så de to EB lokomotiver. Der var lavet lavet en sporspærring samt kørestrøm var blevet afbrudt.
Der var planlagt to kørsler med MY 1135 + de brune vogne i løbet af dagen mellem Købehavn H og Roskilde. Ved den første kørsel mod Roskilde havde jeg placeret mig på Trekroner station, som var det sted jeg umildtbart vurdere der ville være mindst modlys, da solen efterhånden var kommet rigtig fin frem. Det blev til et par billeder herfra, hvorefter jeg kørte en tur til Roskilde station. Her var man i gang med at foretage omløb, og efter omløb blev det til et par fine billeder af toget holdende i spor 1.
Så kørte jeg tilbage mod Trekroner station, hvor det nu passede rigtig godt med sol på front/siden af toget.
Ved dagens anden kørsel havde jeg placeret mig ved Carlsbjergbroen lige før Valby station. Broen er fredet og er bygget tilbage i 1910. Her blev det til et par skønne billeder af MY 1135 samt de brune vogne på vej mod Roskilde. Derefter kørte jeg til Hedehusene, hvor der endnu er lidt noget landlige omgivelser langs strækningen mellem Hedehusene og Høje Taastrup.
Da det begyndte at nærmere sig slutningen af arrangement klokken 17.00 var jeg ved Dybbølsbro, for her at få et par billeder af MY 1135 rangere til/fra spor 1. Det blev dog også til et par billeder af MY 1135 på vej mod spor 1, men retur hvor Odin + vogne, blev det kun til video af. Derefter lidt flere billeder fra GB samt rangering af Odin retur til DSB område.
Om aftenen kørtes der så retur mod Odense, og denne gang var det over Roskilde. Jeg fik et par billeder af toget i skoven ved Kværkeby, og til slut fra lidt før Korsør. De sidste billeder blev dog ikke helt optimalt, da et DB Cargo godstog passerede i østgående spor samme tid.