NOHAB-GM-Gruppe Deutschland – Kørsel med M 36 på Lollandsbanen – 16-09-2023

Lørdag den 16. september havde NOHAB-GM-Gruppe Deutschland arrangement foto godstogs kørsel med M 36 på Lollandsbanen. Dette skulle jeg selvfølgelig opleve, så jeg var taget afsted tidlig om morgenen mod Nakskov. Den hurtigste rute her til, gik over Fyn, videre til Langeland, og så med Langelandslinjen som går mellem Spodsbjerg og Tårs. Ombord på færgen var der kun en anden bil, så jeg havde “næsten” hele færgen for mig selv på de 45 minutter overfarten varede.

Godt ankommet til Tårs, kørte jeg til Nakskov station, hvor M 36 holdt klar og var allerede startet op.
Det blev til et par billeder fra Nakskov imens M 36 blev rangeret til spor 2. Vejret startede noget skyet ud, men heldigvis klarede det op efter et par timer, og var et rigtig flot vejr resten af dagen.
Jeg kørte som første stop til Avnede, hvor jeg fik et enkelt billede af M 36 på vej mod Maribo hvor godsvognene skulle optages. Så efter M 36 var passeret gik turen mod Maribo.

Da jeg ankom til Maribo var M 36 allerede rangeret til de 3 skærver samt fladvogne der holdt i spor 4 som der skulle køres med. Efter en af Lokaltog´s Desiro var passeret kunne der så rangeres ud og foretages omløb, så der kunne forsættes videre mod Nykøbing F. Min næste udvalgte fotosted var ved Kong Frederik den IX’s Bro, hvor man på en bade/bådbro kunne få en række fine billeder af toget på vej over broen. Skyerne var efterhånden forsvundet, så det blev til en række fine billeder.

Herefter kørte jeg til Nykøbing F station, hvor det blev til et par billeder, imens der blev foretaget omløb.
Jeg valgte dog hurtigt at køre videre til næste udvalgte sted, som var ude på landet nær ved Øster Toreby. Efter dette gik turen hurtig videre til Grænge station, hvor det blev til et enkelt billede af toget som havde et kort ophold her. Så turen gik videre til Tørstemosevej som er vejbro der ligger lidt efter Grænge station. Efter toget var passeret her, kørte jeg til Sakskøbing, hvor der igen var indlagt et ophold, og efter et par billeder, kørte jeg videre mod Rødeledsvej lidt uden for Sakskøbing.
Efter toget var passeret her, kørte jeg videre mod Maribo, og toget havde nær ved motorvejen gjort et stop, så vi kunne komme foran det igen. Så herfra blev det til et par side skud af toget, hvorefter jeg kørte videre til en grusvej, med en lille hyggelig overkørsel, hvorfra det også blev til et par billeder.

Så nåede vi til Maribo igen, hvor der igen var et ophold for toget. Jeg kørte derfor videre til Ryde Station, som ligger ude i en skov. Her havde jeg udset mig et sted med Ryde´s I signal. Det blev til flere forskellige billeder herfra, da toget kørte meget langsomt frem, for at give tid til de andre kunne komme foran toget igen. Så jeg kørte videre til Nakskov, hvor det ved Nakskovs I signal blev til et par billeder af toget.

Derefter var det tid til lidt mad, og imens blev der foretaget omløb med M 36, så den var klar til at køre dagens næste kørsel. Jeg startede ved denne kørsel ud ved Avnede, men denne gang fra en anden lokation, hvor det også blev til at par fine billeder fra. Derefter kørte jeg til lidt uden for Sakskøbing, hvorfra det blev til et række billeder med Nordic Sugar fabrikken i baggrunden.

Efter dette gik turen til Nykøbing F igen, og denne gang på Lollands siden af broen. Det blev nemlig til en række skønne billeder af toget på vej over Kong Frederik den IX’s Bro, og også med endnu en Nordic Sugar fabrik i baggrunden. Derefter kørte jeg til lidt før Søllested, hvor dagens sidste billeder ude på strækningen blev taget. Imellem tiden var vognene blev koblet af i Maribo, så det var med M 36 solo.
Dagens sidste billeder blev dog taget i Nakskov, hvor M 36 holdt fint i eftermiddags solen på pladsen hvor den også startede om morgenen.