Tur med Danmarks Jernbanemuseum på Randers Havn samt Bombardier(Scandia)

Den 11 juni havde DSB Museumstog og Danmarks Jernbanemuseum planlagt en tur med mulighed for at køre på den gamle havnebane i Randers, samt se Borbardier´s nu lukkede afdeling i Randers.
Turen startede ud med at MX 1001(Lokomotivfører John Armstrong) kom skubende ind med CLE 1678 samt CLL 1476, herefter skulle der tjekkes af på listen over tilmeldte og billet blev udstedt.
Henrik Harnow fra Danmarks Jernbanemuseum fortalte herefter kort om anlæggelsen af den første jernbane strækning i Jylland, som blev bygget mellem Randers og Århus.
Strækningen åbnede i 1862, og blev anlagt af engelske entreprenører, disse var også med til at opstarte den første fabrik til fabrikation af jernbane materiale under navnet Hvide Mølle.
Fabrikken kom senere i historien til at hedde Scandia, og Scandia har stort set altid frem til det sidste dansk fremstillede tog IC3 haft en stor betydning for fremstilling af materiale til den Danske jernbane
Fabrikken skiftede så i 1988 navn til ABB Scandia, i forbindelse med en økonomisk rekonstruktion. Senere ændrede de navn til ADtranz og blev herefter i år 2001 solgt til Bombardier.
Den 3 april meldte Bombardier at produktionen i Randers indstilles, og 45 mand fyres, en sørgelig slutning på dansk produceret tog.
Det er nu kun DSB som lejer sig ind i bygningerne som har til huse der, hvor de for tiden udføre reparation på IC4.
(Rettelse Øresundstog sæt 90 er til udbedring efter afsporing, og når dette er afsluttet i løbet af sommeren, vil håndværkerne forlade forbrikken. Herefter vil derfor blive ca 25 administrative medarbejdere.)

Turen med MX 1001 til Bombardier går ned fordi lang Randers Regnskov, og herefter til Randers Bro, som er en af Danmarks mest befærdede vejstrækninger.
Da vi kommer ned på haven, gør vi holdt ved DLG´s silo. Herefter stod vi af toget, og Henrik fortalt omkring anlæggelsen af jernbaner på de danske havne.
Vi gik herefter langs havne kajen, hvor vi halvvejs gjorde stop, og Henrik fortalt omkring kajmurerne ved Randers Havn som er af verdens ældst bevarede.

Herefter kom vi frem til Bombardier, hvor vi fik fremvist de haller som DSB lejer sig ind ved. Der blev fortalt kort omkring hvad der arbejds med i øjeblikket (IC4, en enkelt MQ, samt et svensk Small spors togsæt)
Samt der blev stillet diverse spørgsmål, blandt andet om hvad man regnede med fremtidsudsigterne ville være for DSB i de lejede haller. DSB har lejet dem frem til år 2016(så vidt jeg husker) Undervejs stillede en af deltagerne sig op på en trappe og begyndte at fortælle omkring mulighederne for at vi igen i Randers kunne producere danske tog. Omkring de offentlige udbud af tog materiale, og om mulighed for at ligge en klausul ind for at der fx skal være danske arbejdere på et nyt indkøb af materiale.
Deltageren blev dog til sidst tysset lidt ned, da vi jo skulle videre i dagens program, og det jo ikke var en politisk tur. Man kunne jo have lov til at drømme og håbe, der kunne endnu en gang blive produceret danske tog, istedet for endnu en IC4 skandale.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.