Tysklandtur 2019 – Di 6 – Coswig-Rhäsa

Tirsdag den 9. april gik startskuddet til årets længe ventet Tysklands tur, hvor hovedformålet var at opleve Di 6 samt Dampfloktreffen som jernbanemuseumset i Dresden de sidste 11 år har arrangereret. Jeg tog afsted tidligt om morgenen og kørte herefter mod Sjælland for at samle mine to rejse rejsekammerater op. Efter et stop i Ringsted og dernæst Næstved, og så gik turen ellers mod Gedser, for at sejle mod Rostock. Efter at have sejlet med færgen “Copenhagen” i godt 1 time og 45 kørte vi i land, og turen gik herefter mod Nossen som ligger vest for Dresden. 

Efter ankomst til Nossen stod vi og ventede ved vores lejlighed på at udlejer skulle komme at lukke os ind, og pludselig kunne vi se det første olietog med en Di 6 i hver ende, køre over broen ved den flod som lå lige op til vores lejlighed. Så efter at vi hurtigt havde fået vores ting ind fra bilen, kørte vi ellers ud for at se om vi kunne nå at fange den. 

I 1992 blev der ved MaK(Senere Simens) bestilt 12 stk. Di 6 til NSB(Norges Statsbaner). De var bestilt for at erstatte de ældre Di 3 og formålet var hovedsageligt til Nordland samt Røros ruten. Desværre var lokomotiverne plaget af en del fejl, og de kom aldrig til at køre rigtigt i Norge, så de blev i 1999 sendt retur til Tyskland, hvor de blev overtaget af diverse tyske jernbaneselskaber. I 2008 returnede der dog 3 stk. som bruges af Cargolink og i 2018 købte Hector Rail ligeledes 5 stk. som var dem vi var taget afsted for at opleve mellem Coswig og tanklageret i Rhäsa hvor det benyttes til transport af olietank vogne. 

Specielt strækningen mellem Nossen, Deutschenbora og Miltitz er interessant, da der stadig er 2 kommandoposter ved hver station og så er der armsignaler. Strækningen styres af Nossen-Riesaer Eisenbahn-Compagnie, som  følger toget i bil, hvor de så gør stop og betjener de forskellige kommandoposter undervejs. 

I løbet af tirsdag aften og torsdag dag fik vi så billeder af Di 6 på nogle af de forskellige lokationer  på strækningen. 

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.