012 104-6 (01 1104) til Westerland på Sylt – 08-07-2023

Lørdag den 8. juli var jeg igen stået tidligt op, og havde sat kursen mod Tyskland. Her skulle der nemlig i dag køres fra Hamborg-Altona til Westerland på Sylt med damplokomotivet 012 104-5 (01 1104). Den er den sidste af DB´s ekspress damplokomotiver i 01.10 serien. Lokomotivet er bygget tilbage i 1940, og efter 34 års drift blev det så taget ud af driften i 1975 og stod ved Rheine depotet i Emsland. Kort tid efter blev det købt af en engelsk jernbane interesseret doktor, og det blev flyttet til det nordlige England ved “Steamtown Carnforth” jernbanemuseet. Her stod det så i over 20 år. I 1996 blev lokomotivet så transporteret tilbage til det sydlige Tyskland, først til Bayerisches Eisenbahnmuseum, hvor den var i 5 år, og derefter til Süddeutsches Eisenbahnmuseum Heilbronn. I 2009 begyndte gruppen “Fascination Steam” at arbejdet på projektet med at sætte lokomotivet tilbage i drift. I Juni 2023 nåede gruppen så i mål med arbejdet, og kunne om aften den 8. juni køre de første få meter, derefter en test kørsel den 9. juni, og så den første offentlig særkørsel 10. juni.

Som sagt var jeg taget meget tidlig afsted, og første sted jeg havde planlagt at se toget, var lige nord for Wilster, som ligger lidt efter Itzehoe. Jeg var fremme i god tid, og da jeg ankom var der allerede en 2-3 andre tyskere. En venlig tysker foreslog at jeg kunne stå på taget af hans autocamper, og det syntes jeg da var en god plan, så takkede ja til dette. Efter ens times vente tid, hvor der imens var kommet en hel del flere folk til, kom 01 1104 så endelig forbi med de 11 vogne på krogen. Det blev til et par fine billeder af toget i den flotte morgen sol.

Derefter kig turen hurtig videre til næste planlagte sted, som var ved “St Michaelisdonn” hvor der skulle optages vand på damplokomotivet. Som forventet var der rigtig mange folk omkring lokomotivet, så efter et par hurtige billeder kørte jeg videre.

Næste planlagte sted var lidt nord for “Lunden” og med en fin kirke i baggrunden. Desværre havde jeg lidt problemer med fokus på kameraet her, så billederne kunne have været bedre. Turen gik så hurtigt videre til Hattstedt som ligger lige nord for Husum. I Husum var der et fotostop, så det gav lige nok tid til at kunne frem her til. Efter have ventet her i få minutter, passerede toget i hastig fart, og jeg kørte derfor også videre mod Niebüll/Klanxbüll.

Jeg havde fået togets køreplan hjemme fra, og havde godt regnet på at det skulle gå ret godt, hvis jeg skulle kunne nå at fange toget igen mellem Niebüll-Klanxbüll. Desværre lykkes dette ikke, selv om jeg faktisk var lidt før tid i Klanxbüll, så var toget åbenbart lidt foran planen.

Så efter være lidt skuffet over det ikke lykkes sidste planlagte sted, parkerede jeg ved Klanxbüll, og tog herefter det næste regionaltog mod Westerland. Efter være ankommet til Westerland gik jeg ud til materiel området, hvor jeg havde set 01 1104 holde. Herfra blev det til en række forskellige billeder(også af diverse “hverdags” materiel, som jeg ligger billeder op af senere).

Efter et par timer på Sylt, tog jeg regionaltoget retur mod fastlandet, og kørte ud på strækningen mellem Niebüll og Klanxbüll. Her afventede jeg så at MY 1138 skulle komme forbi mod Westerland. Da der ikke længere er en funktionsdygtig drejeskive på Westerland, kan 01 1104 derfor ikke vendes, og må kun køre 50 km/t på grund af det begrænset udsyn, når lokomotivet ikke er retvendt. Derfor var det planlagt at MY 1138 skulle køre kørslen retur fra Westerland til Hamborg-Altona. MY 1138 høre til tyske firma CLR Cargo Logistik Rail-Service, og køre forskellige gods/sporombygnings tog.

Sidst på eftermiddagen, efter have ventet i en del timer kom MY 1138 så endelig forbi, om en jeg syntes den lød en smule mærkelig. (Video kommer op på YouTube i nærmest fremtid). Det lykkes at få det et sted mere før Klanxbüll, da den lige kort skulle ind i Lehshallig, og også et enkelt billede af MY 1138 langt ude på dæmningen mod Sylt.

Derefter var det tid til at få noget aftensmad, og så afvente at MY 1138 skulle køre toget retur til Hamborg. Da solen efterhånden var kommet så langt rundt, stod den faktisk ret skidt i forhold til tog fra Westerland mod Niebüll (mod øst). Så jeg valgte det første sted skulle være lidt efter Klanxbüll mod Niebüll, hvor jeg fik noget mere af siden med, så det ikke blev så meget modlys. Det meste af dagen havde den normale trafik været noget forsinket, og det var den så også for returen her. Oprindelig skulle toget have været ved Klanxbüll 20.15 i følge planen, men var der først ved en 20:45 tiden. Da toget endelig kom, blev det til en række billeder hvor man rigtig kan se hvad forskel det gør hvordan solen står i forhold til toget.

På grund af toget nu ikke fulgte planen, kom det ikke ind til krydsning i Lehshallig, som jeg ellers havde håbet på, så det blev til et par meget panik billeder lidt før Niebüll, efter have kørt godt til for at overhale toget og nå frem der til. Herefter kørte jeg til dagens sidste planlagte sted ved Lindholm. Ved Lindholm er der endnu et armsignal at finde, og det lykkes at nå frem her til og få billeder af toget passere her også. Jeg var dog først lige ved at tro at jeg havde misset toget her, da der ikke var andre fotografer direkte at se her, og det tyske par jeg spurgte mente toget var kørt forbi. Bommen gik dog ned kort tid efter, og jeg måtte se hvad det så var der kom, og heldigvis var det MY 1138 der kunne anes. Skønt når tingene lykkes.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.