Afskedskørsel på Fugleflugtslinjen med MY 1138 + MY 1142 – Søndag – August 2022

Søndag den 7. august stod Lukas(min søn) og jeg også tidligt op, efter have overnattet på hotel i Lübeck. Vi kunne dog sove en hel time mere, end om lørdagen, og efter lidt hurtig morgenmad kørte vi ud til dagens første planlagte fotosted. Det første planlagte sted var i nærheden ved Hasselburg, hvor man oppe på en bakke kunne få et godt udsyn over landskabet, og endda med en fin kirke i baggrunden.
Mod Puttgarden kørtes der forspand kørsel med MY 1138 og MY 1142. Det blev til et par skønne billeder fra denne flotte lokation, og efter toget var passeret kørte vi til Oldenburg.

I Oldenburg var der et længere ophold, hvor det blev rangeret lidt frem og tilbage, så passagerene som var med toget, også havde mulighed for at fotografere toget ude fra også. Grunden til det længere ophold, var også at deltagerne på toget kunne køre med bus til Femernsundbroen, så de havde mulighed for at fotografere her fra. Der blev kørt i et par gamle skole busser, som det ses på en af billederne.

Da det begyndte at nærme sig afgang kørte jeg nord på, og havde overvejet lidt at prøve ved Femernsundbroen igen, da gårsdagens billeder som tidligere beskrevet ikke helt blev som ønsket.
Desværre så truede en stor sky for at ødelægge det på samme måde som dagen før, så jeg valgte ikke at taget til broen. Istedet kørte jeg lidt rundt for at finde et sted at fotografere toget syd for Großenbrode. Det blev dog til et par panik skud, da toget var kørt ca. 15 min før tid fra Oldenburg.

Så kørte vi mod Puttgarden, hvor der var planlagt et ophold på lidt over 3 timer. Her blev det til en lang række billeder af toget. Først billeder af toget ved ankomst, og efter nogen tid blev toget rangeret ud til posten. Da vi betalt for at være med til at støtte arrangementet, fik vi lov til at køre den lille tur der ud. Uden ved posten blev det til en hel del billeder af de to MYer, fra forskellige vinkler. Herefter blev toget rangeret tilbage ved stationen, og hele toget trak nu langt frem mod færgelejet. Efter dette blev de to MYer koblet fra toget, og blev langsomt rangeret helt ud til rampen til færgen, imens der var mulighed for at fotografere den fra ald verdens vinkler.

Da det begyndte at nærme sig toget skulle til at køre retur til Braunschweig, kørte jeg til broen lige i udkanten af Großenbrode. Her fra blev det til et par billeder af toget på vej væk fra Femernsundbroen, og det var nu med MY 1142 i front. Efter toget var passeret kørte vi til stedet ved Hasselburg vi også havde besøgt lørdag morgen, men nu med toget mod syd. Desværre var skyerne trukket godt op, så sol var der ikke noget af.

Turens sidste billeder blev fra mellem Neustadt og Sierksdorf, hvor det blev til et par billeder af toget med Østersøen i baggrunden. Alt i alt et par gode dage i selskab med de skønne MY lokomotiver, og vejret havde da også vist sig generelt fra dens pæne side. Tak til Eisenbahn-Nostalgiefahrten-Bebra e.V. for dette fantastiske arrangement.