Afskedskørsel på Fugleflugtslinjen med MY 1138 + MY 1142 – Lørdag – August 2022

Tidlig morgen lørdag den 6. august kørte Lukas(min søn), en ligesindet ven og jeg til i nærheden af Lübeck som er i det nordlige Tyskland. Grunden til turen skyldes at den tyske jernbaneklub “Eisenbahn-Nostalgiefahrten-Bebra e.V.” kørte afskedskørsler på Fugleflugtslinjen med MY lokomotiv, endda hele to stk. Arrangementet startede som sådan allerede fredag morgen, hvor toget kørte fra Braunschweig til Lübeck, hvor det ankom ved middags tid. Om aftenen kørte toget så fra Lübeck til Puttgarden og returnerede til Lübeck ved midnatstid.

Lørdag morgen kørte toget så fra Lübeck til Hamborg, hvorfra en del af togets rejsende stod på.
Herefter kørte toget fra Hamborg mod Puttgarden, og vi var kørt til Reinfeld som ligger ca. 10 kilometer vest for Lübeck. Her var mit første planlagte fotosted, og da vi ankom kunne vi se stedet godt kunne trænge til at blive trimmet lidt, så den medbragte sav samt ørnenæb kom på arbejde. Vi var heldigvis ankommet i god tid, så det blev til et par helt fornuftige billeder, da toget ankom ca. 15 minutter før tid.
Det var med MY 1138 i front af toget, og MY 1142 i enden. Efter toget var passeret, kørte vi hurtigt videre til næste planlagte fotosted som var ved Ratekau, som ligger nord for Lübeck. Da vi ankom kunne vi hurtig se at vi ikke var de eneste som havde planlagt at fotografere herfra, og også var et godt tegn på at vi ihvertfald ikke var kommet for sent. Herfra blev det også til et par billeder, og et enkelt bagskud med MY 1142.

Turen gik videre nord på mod Puttgarden, og næste planlagte foto lokation var ved Hasselburg. Igen var vi ikke de eneste som havde valgt at fotografere her, og vi var nok en 15 personer der. Efter toget var passeret kørte vi mod Großenbrode og på grund af kø på motorvejen tog vi lidt en omvej for at komme hurtigere frem. Det gjorde at vi kom ind i selve byen, og da vi pludselig kunne se bommen være nede, og toget ved stationen, fik vi fart med at tage en omvej for at komme til den planlagte bro. Det blev lidt til et panik skud, og et bagskud.

Efter dette kørte vi til øen Femern, hvor vi tog opstilling på en bro som går over motorvejen, og banen som følges ad. Toget var allerede kommet til Puttgarden, og kørte nu syd på igen ved den første af de to planlagte “Shuttle” kørsler mellem Puttgarden og Oldenburg(Holstein). Det var derfor MY 1142 som var i front fra Puttgarden, men på grund af toget derefter køre via trekanten til Burg på Femern, var det igen MY 1138 der var i front af toget derfra mod Oldenburg. Efter toget var passeret kørte vi mod Heringsdorf, hvor jeg havde planlagt et fotosted i udkanten byen, hvor der på Google Maps så ud til at være et tidligere sidespor, samt nogenlunde udsyn mod nord. Desværre var der noget mere tilgroet end forventet, så det blev ikke til de bedste par billeder her fra. Efter toget var passeret her, kørte vi til Oldenburg, hvorfra det blev til et enkelt billede af toget på vej mod Puttgarden igen.

Det næste planlagte sted var ved den 963 meter lange Femernsundbroen som forbinder Femern med fastlandet. Da vi ankom var de fleste andre på vej væk der fra, da toget netop havde passeret mod nord, men i det det var det næste planlagte sted, så var vi jo i god tid. Desværre så ville en stor fotosky at da toget endelig passerede, at der ikke var sol på broen. Øv, men sådan kan det gå. Efter toget var passeret kørte vi til Göhl, hvor der i planen var indlagt et længere ophold, da toget skulle krydse med et nordgående tog. Efter et billede af toget ved signalet, samt et par stykker af toget ved afgang, kørte vi til et åbent land område mellem Göhl og Oldenburg. Solen var kommet frem igen, så herfra blev det til en række skønne billeder af toget, hvor man rigtig kan se det i dens fulde længde, og se oprangeringen som faktisk er farvemæssigt symmetrisk.

Efter dette kørte vi mod Neustadt, som er det eneste sted på strækningen hvor der stadig er armsignaler i drift. Så her fra blev det til en række billeder af toget passere, samt forbi den bemandede post. Der efter kørte vi til det fotosted ved Reinfeld som vi startede ud ved om morgenen, og solen stod nu så der var sol på fronten af lokomotivet. Efter toget var passeret kørte Lukas og jeg til Lübeck, hvor vi havde booket hotel. Efter have tjekket ind, samt spist aftensmad, blev det til dagens sidste billede af toget fra en bro nær vores hotel.

Oprangeringen af vogne bestod af: (CBB = Centralbahn AG)
CBB Bm 161
CBB Bm 003
CBB Am 141
CBB WGm 106
CBB Am 167
CBB Am 125
CBB Bm 110

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.