Danmarks Jernbanemuseum – Afskedstur for S 736

Lørdag den 14. september kørte Danmarks Jernbanemuseum for sidst gang med damplokomotivet S 736, da kedlens dage er talte. Da lokomotivet er registeret som museumsgenstand, skal den i så vidt muligt bevares autentisk, så derfor kan man ikke længere fortage de nødvendige reparationer. Det er blandt andet kedelrørene samt vandkasserne som der er i dårlig stand.

Så derfor havde Danmarks Jernbanemuseum arrangeret en sidste afskedstur med S 736, og hvor passede det bedre end på Kystbanen mellem København og Helsingør, hvor S-maskinen også i dens drift periode fra 1920erne til 1960erne kørte. Bag S 736 skulle stammen selvfølgelig være så tids typisk som muligt, bestående af AC, CL og CLE vogne som det ville have været i 1950erne. 
Da Danmarks Jernbanemuseum kun selv havde 2(AC 42 + CLE 1678) af de 6 vogne der blev brugt, hjalp hele 3 veteranklubber til med materiel. Det var Østsjællandske Jernbaneklub(CL 1493), Veterantog Vest(Bhl 401, CLL 1476) og Nordsjællands Veterantog(CL 1514). 

Dagen startede tidligt ud med at vi kørte til Roskilde Remise, hvor S 736 så småt var klar til at blive trukket til København G af MZ 1401. Vi fik et par billeder uden for remise området, samt fra den anden side af stationen, hvor der blev gjort klar til at køre mod København. Vi kørte herefter videre til Hedehusene station, hvor vi fik et par billeder af hele materiel toget på vej mod København. 

På København G blev materiel toget skilt af, og CL 1514 vognen fra Nordsjællands Veterantog blev optaget. Så S 736 var klar til at køre til København H med 6 vogne på krogen, og MZ 1401 som nedbrudsreserve og vandbeholding. På grund af S 736 tilstand, og tidligere erfaring havde man derfor valgt at køre MZ 1401 3-4 minutter efter S 736 til Helsingør og igen retur til København.  

Da der ikke var indlagt nogen stop under vejs på turen mod Helsingør(på grund af manglende plads til både S 736 samt MZ 1401), var der umildtbart kun tid til at tage billeder et enkelt sted på strækningen mod og retur. Så inden da havde jeg nøje studeret strækningen og forhørt mig omkring mulige fotosteder, og det første sted blev ved Klampenborg station, hvor der dog ville være modlys(som resten af strækningen mod Helsingør på dette tidspunkt af dagen). Desværre havde Banedanmark valg at S 736 skulle igennem spor 1, så billederne af 736 blev ikke helt optimale. 
Efter at MZ 1401 også var passeret, dog igennem spor 2!, så gik turen videre mod Helsingør. 

I Helsingør var der et længere ophold, hvor Steffen Dresler fortalte om S-maskinerne, og stammen blev trykket ud til MZ 1401 med diverse vogne, og der blev fyldt vand på S 736, askekassen tømt, og der blev smurt op.  

Vi kørte herefter til Møllevej ved Nivå, hvor vi fik nogle fine billeder af S 736 samt MZ 1401 på vej retur mod København. Desværre findes der ikke nogen drejeskive længere i Helsingør, så S 736 var ikke retvendt, men det er måske også okay, da netop S-maskinerne var bygget til at køre lige godt begge veje. 

Så gik turen ellers til København centrum, hvor vi satsede at nå til parkeringspladsen på toppen af “Fisketovet” før at toget kørte fra Købehavn H til København G. Desværre kom vi få minutter for sent, så vi kørte ud til Otto Busses Vej, hvor et enkelt billede det blev til fra. 

Herefter kørte vi til grusvej op langs banene kort før Hedehusene, hvor vi så afventede materieltoget køre retur til Roskilde. Desværre så drillende en fotosky netop som toget kom forbi, så det lykkes ikke 100% at få gode billeder herfra. Vi kørte så mod Roskilde Remise, hvor MZ 1401 kort tid efter afgik mod Odense som materiel tog. 

Herefter blev Østsjællandske Jernbaneklub´s NPMB M7 kørt ud af remisen, så de kunne køre retur til Køge med deres udlånte vogn DSB CL 1493. Efter dette kunne S 736 så for sidste gang trillede ned mod drejeskiven ved remisen, hvorefter drejeskiven blev drejet over til det spor som S 736 nu holder stille på i remisen.
Tak til Kasper Birk Tandrup Pedersen som forevigede et par billeder af S 736 i remisen til mig med mit kamera. 

Oprangering mod Helsingør:
S 736, AC 42, CL 1514, CLL 1476, Bhl 401, CL 1493, CLE 1678

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.