Danmarks Jernbanemuseum – Dampdage – September 2021

I weekenden den 18-19 september afholdte Danmarks Jernbanemuseum Dampdage. Arrangementet blev afholdt for at markere 51 året for dampdriftens ophør på jernbanerne. Det skulle oprindelige have været afholdt sidste år, men på grund af Corona, var dette ikke muligt. Ud over Danmarks Jernbanemuseum, var Sydjyllands Veterantog, Vestsjællands Veterantog og Nordsjællands Veterantog også en del af arrangementet. Sydjyllands Veterantog deltog med TKVJ Nr 12, Vestsjællands Veterantog med K 564 og Nordsjællands Veterantog med S 1307.

Dørene til museet åbnede allerede klokken 9.00, og inden da havde jeg taget lidt billeder fra byens bro, samt fra toppen af Odense Banegård Center. Da jeg var kommet ind på museet tog blev det først til lidt forskellige billeder af nogle af de damplokomotiver der var hentet frem til dagen, samt der skulle køre. Klokken 9.45 var der så åbningstale ved direktør for Danmarks Jernbanemuseum, Steen Ousager. Herefter blev ordet givet videre til Steffen Dresler, de fleste nok kender fra tidligere arrangementer. Steffen har en fantastisk evne til at fortælle omkring lokomotiverne og deres historie.

Det første lokomotiv som blev præsenteret på drejeskiven, var Danmarks Jernbanemuseums egen K 563. Ud over K-maskinens historie, gennemgik Steffen også hvordan et damplokomotiv fungere. Derefter var det så Nordsjællands Veterantog med deres S 1307 der blev vist frem på drejeskiven. Efter dette kørte TKVJ Nr. 12 fra Sydjyllands Veterantog på drejeskiven og fik sig en svingom. Herefter var det til slut Vestsjællands Veterantog med K 564, der blev vist frem. Så altså 4 køre klare damplokomotiver.

Derefter var der skiftevis kørsel med de 4 damplokomotiver på museets havnebane. Samt de 3 første tre kolde lokomotiver som skulle vises frem, blev rangeret til sporet ved drejeskiven. Imens blev det til en del billeder rundt på området, fra Byens Bro, og også billeder fra enden af havnebanen af de tre gæste lokomotiver.

Klokken 13.00 blev H 800, S 736 og C 708 vist frem på drejeskiven. Det fik sig hver sig en svingom, og Steffen fortalte omkring hver af lokomotiverne, hvad de blev brugt til, samt hvor og hvornår. Imens var der en hel del rangering, da det kræver dette for at få hver af de 3 lokomotiver på drejeskiven. Klokken 14.30 blev de sidste 3 damplokomotiver frem på drejeskiven. Det var E 991, R 963 og D 871.

Den første der blev vist frem var E 991, som Kent Armstrong (Frivillig ved Danmarks Jernbanemuseum) fortale omkring. E 991 kørte sidst for egen damp tilbage i 2010, og skal have den helt store revision, for at den kan/må køre igen.
Lokomotivet er det næste som Danmarks Jernbanemuseum gerne vil have tilbage på de lange skinner, men der er stadig meget arbejde før dette kan lade sig gøre. For det første skal der beskrives og dokumenteres en helt masse omkring selve revisionen. Der ud over hvis Danmarks Jernbanemuseums frivillige selv skulle stå for delen med at sætte E 991 i stand, vurderes det at ville tage omkring 20-25 år. Derfor ønskes arbejdet primært udført eksternt ved en af de virksomheder der stadig findes og arbejder med dette som deres specialitet. Der ud over mangler der også stadig en afklaring omkring det nye signalsystem ERTMS, som kort fortalt gør at de traditionelle signaler langs sporet forsvinder, og styringen i stedet forgår via en skærm. Sidst men ikke mindst kræver sådan et projekt også en del penge, formentlig omkring 10 mio.

Da klokken begyndte at nærme sig 15:30 blev K 563 + K 564 koblet sammen, da disse skulle bruges til en kørsel mellem Odense-Nyborg-Odense. (Mere her om samt billeder kommer op senere i en separat tråd). Efter kørslen blev det til lidt forskellige billeder af rangering, og de blev klargjort til søndagen. Til slut et par billeder af K 563 + K 564 holdende i rundremisen.

Alt i alt et rigtig fint arrangement som Danmarks Jernbanemuseum havde stykket på benene sammen med de 3 jernbaneklubber. Det bliver stadig svære og svære at arrangere denne slags arrangementer på grund at de stigende krav til sikkerhed og regler ved jernbanen, og desværre sker det nok ikke igen med 4 klargøre damplokomotiver på samme område. Der skal dog også være plads til lidt ris, og her er 3 ting som kunne have været godt:
– Kørsel med de 3 gæste damplokomotiver mellem Odense-Tommerup fx.
– Opstilling af lokomotiverne i hver spor ved remisen
– Aften fotografering

Tag blot ovenstående som et par drømme ønsker fra en tog nørd, og tag det ikke så tungt. Jeg ved godt at det kræver ekstra ressourcer, tid og penge, som ikke nødvendigvis er en mulighed. Jeg syntes alt i alt at det var et rigtig godt arrangement, og der skal lyde stor tak til Danmarks Jernbanemuseum og klubberne for at arrangere det 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.