Danmarks Jernbanemuseum – Kørsel med K 563 Langå – Struer

Søndag den 24. november kørte Danmarks Jernbanemuseum fra Langå til Struer og retur, med damplokomotivet K 563 samt de brune vogne. Turen var oprindelig planlagt til at have foregået i for sommeren sidste år, men blev aflyst så vidt jeg husker på grund af dampforbud(ret mig endelig hvis jeg skulle huske forkert). 
Kørslen varede godt 7 timer, og startede klokken 8.36, hvor det knap var blevet lyst, og sluttede 15.24 i Langå igen, hvor mørket igen var begyndt at sænke sig. Der var ikke nogen sol at se hele dagen, men til gengæld var der så hellere ikke noget modlys eller fotoskyer til at drille. 

Som altid så havde jeg planlagt turen godt hjemme fra, så det blev til 7 fotosteder på vej mod Struer og 6 steder på vej mod Langå. Efter at have taget nogle billeder i Langå, kørte jeg ud mod Abrovej lidt uden for Langå, hvor de første billeder blev taget. Herefter kørte jeg videre lidt lidt efter Ulstrup, nærmere bestemt Røngevej. Så gik turen ellers til Tange, hvor jeg havde udvalgt et sted hvor banen kør langs med Tange Sø. Herefter kørte jeg mod Viborg, desværre blev billederne ikke så gode her fra, da fokus på mit kamera drillede lidt. Herefter havde jeg oprindelig planlagt at køre til Stoholm station, men efter en vurdering af min tidsplan kunne jeg se at det ville jeg ikke kunne nå, så istedet blev det nær Ravnstrup lidt uden for Viborg. 
Så kørte jeg mod Skive, hvor der var planlagt et længere ophold, og efter et par hurtige billeder kørte jeg videre mod det sidste planlagte sted mod Struer, ved Sofienlundvej ved Hjerm. 

Så kørte jeg mod Struer Banegård hvor toget netop var ankommet, og kort tid efter blev K 563 + Gs vogn koblet fra, hvor efter der blev rangeret til drejeskiven. 
K 563 kørte herefter på drejeskiven, og skulle nu vendes, for  at kunne køre retvendt mod Langå. Drejeskiven blev drevet af tryk fra K 563, men desværre drillede det en hel del, så der måtte både skubbes, og presses med en jernstang for at få drejeskiven drejet rundt. Til sidst lykkes det dog at få den helt drejet rundt, og K 563 kunne køre af drejeskiven og køre mod stationen igen. 

Efter at have været forbi stationen igen kørte jeg mod det første fotosted på turen mod Langå, nemlig igen ved Sofenlundvej, men nu fra en anden lokation af. Så kørte jeg ellers mod Stoholm, som jeg oprindelig havde planlagt på turen mod Struer, men nu blev det på returen. Grunden til Stoholm skyldes at stationen var/er planlagt til at blive revet ned om mandagen(altså næste dag), men nu er det vist lykkes byen at få nedrivning stoppet for nu. Der var en hel del af byens beboer mødt op for at se damplokomotivet komme igennem byen, og der blev da også fløjtet da toget kørte igennem. Herefter kørte jeg lidt nord for Rødkærsbro hvor jeg fik et par billeder, og så ellers mod Rødkærsbro hvor der var et længere ophold. 
Herefter nærmede turen sig sin slutning, og de sidste to steder jeg fik taget et par billeder var lidt uden for Tange, og igen lidt efter Ulstrup nær Langå.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.