GM (og andet) den 12. april 2022
Torsdag den 12. maj 2022 havde jeg taget tidlig fri, og taget en tur ud i det danske forårs vejr. Jeg startede ud med at køre til Vejle, hvor det forlød at CFL med MX 1029 skulle en tur på Vejle havn.
I forbindelse med den foregående elektrificering mellem Fredericia og Aarhus, er der blevet fældet en hel del træ på syd siden af Vejle, så et nyt foto sted skulle besøges(Tak til Finn). Inden at MX 1029 kom forbi med skæver vognene mod Vejle havn, passerede DB Cargo MZ 1457 med 6 vogne til Aalborg Østhavn.
Det blev først til et par billeder af toget på helholdsvis syd og nord siden af Vejle fjord.
Herefter kort tid efter kom MX 1029 forbi med 12 skærver vogne på krogen.
Efter toget var passeret kørte jeg lidt rundt i Vejle for at se om jeg kunne finde nogen steder at fotografere toget fra, hvor man kom lidt op i højden. Desværre blev der ikke foretaget omløb, inden der blev kørt på havnen, så det sted jeg umildtbart fandt, passede ikke rigtig til det. Så istedet kørte jeg til skoven ved Andkær Vig, og her nåede jeg lige frem til at få et par billeder af MZ 1456 på vej mod Herning.
Jeg havde tidligere på dagen hørt at CFL skulle trække et længere gult sporombygnings tog til Høje Taastrup, så jeg kørte mod Ejstrup(Mellem Lunderskov og Kolding) og ventede på det her. Desværre kom det aldrig her inden for det formodede tidspunkt, så jeg kørte istedet mod Snoghøj, og fik et par billeder af MZ 1452 på vej retur fra Koppers med 2 tankvogne.
Derefter gik turen til Aarup, hvor jeg fik et par billeder af CFL med MY 1146 + CFL 18xx på vej fra Ringsted retur mod Vamdrup med tomt biltog.
Så gik turen ellers videre mod Marslev hvor det først blev til billede af EG 3113 med et godstog mod vest, og kort tid efter Øltoget med både EG 3102 + MZ 1459. Derefter passerede EG 3111 på vej mod øst.
Efter lidt vente tid kom EB 3224 + dobbeltdækkervogne så forbi, som åbenbart er gået min næse forbi at der nu her køres 3 løb om eftermiddagen og vendes i Tommerup.
Efter endnu lidt vente tid kunne MY Veterantogs MY 1126 med 3 røde vogne anes i det fjerne, og kom til at holde ved I signalet ved Marslev. Det var ikke 100% en overraskelse for mig, da jeg tidligere på dagen havde set billeder af toget på Facebook, og af tidligere erfaring, plejer Banedanmark at leje toget i forbindelse med noget uddannelses kørsel mellem Odense-Nyborg. Så det blev til en række billeder af toget lige før I Signalet og ved Marslev i spor 3. Herefter kørte jeg ind til udkanten af Odense, hvor jeg håbede at nå frem i tid til at endnu en gang få et par billeder af MY Veterantog. Jeg var lidt i tvivl om jeg var noget tids nok frem, da eftermiddags trafikken der ind var gået noget sløvt, men det lykkes.
Efter først et sæt MF + ER, og endnu et EB løb med EB 3216 havde passeret, kom MY 1126 med de fine røde vogne forbi i det flotteste sol lys.
Derefter kørte jeg lidt rundt i området mellem Odense og Marslev, for at se om jeg kunne finde en rapsmark, hvor jeg kunne fotografere toget køre retur mod Marslev. Det lykkes at finde et sted, og inden da blev det også et et billede af et rødt ER sæt. Derefter kørte jeg nærmere Marslev station, og fik en del billeder af MY 1126 (samt Hector Rail mod vest + 2 stk EG/BR 185 solo på vej mod øst) imens der blev rangeret. Det blev også til et billede af MY 1126 sammen med EB 3204 på vej retur mod København.
Sidst på dagen forlød til at det gule sporombygnings tog CFL Cargo skulle køre til Høje Taastrup var på vej. Så der blev undersøgt en del steder for hvor det kunne være optimalt, og gerne med en raps mark.
Det lykkes dog ikke helt for med da CFL kom, da solen havde drejet så meget over, at der nu var næsten direkte mod lys mod østgående tog. Men lidt godt kom der da ud af jagten på en god placering med raps mark, da lidt før Ullerslev passerede sprøjtetoget bestående af MX 1008 + MY 1134.
Til slut på dagen ventede jeg ved Langeskov station, hvor dagens sidste billeder blev taget af MY 1148 + CFL 18xx med det lange tog bestående af diverse sporombyging materiel.