MY Veterantog – Tur fra Fredericia til Ribe 2018
Lørdag den 18. august var det så endnu en gang blevet tur til årets Jyllandstur med MY Veterantog, og denne gang gik turen til Ribe over Fredericia, Vejle, Herning, Skjern, Esbjerg og Bramming (Med start i Odense, men jeg havde valgt at stå på i Fredericia).
Ligesom tidligere år har jeg også gerne villet følge toget i bil denne gang. Derfor besluttede jeg mig for at køre bilen til Esbjerg tidlig lørdag morgen og parkere der.
Efter jeg var ankommet til Esbjerg station, og stod og ventede på mit tog fra Esbjerg til Fredericia (så jeg kunne køre med MY Veterantog fra Fredericia), lød det i højtalerne at der ikke kørte tog mellem Esbjerg og Vejen på grund af sporfejl ved Holsted.
Så var gode råd dyre, da planen jo var lagt efter at jeg skulle nå at komme til Fredericia, og stadig have mulighed for at følge toget i bil, efter ankomst til Esbjerg.
Så istedet blev en hurtig nødplan igangsat. Jeg kørte bilen til Ribe, hvor min ven Enrico, som jeg plejer være på MY Veterantog sammen med, samlede mig op, og så gik turen ellers i fuld fart mod Fredericia, så vi kunne nå at ankomme inden toget kørte der fra. Vi nåede heldigvis frem i fin tid, godt 15 min før MY Veterantog kom rullende ind på perronen lidt i 9.
Efter påstigning af toget fik vi vores bestilte morgenmad. Det gjorde godt, da det efterhånden var ved at være noget tid siden jeg var stået op og kommet hjemme fra. Afsted det gik fra Fredericia, og videre til Vejle, hvor der også blev gjort stop og flere stod på. Herefter gik turen op igennem Grejsdalen og videre mod Herning. Fra Herning gik turen så mod Skjern hvor der skulle foretages omløb, hvorefter vi kørte syd på mod Esbjerg. På vej mod Varde blev der informeret omkring at vi ikke kunne køre den oprindelige vej hjem mod Odense over Kolding, pga. den tidligere beskrevet sporfejl ved Holsted. Så i stedet skulle vi samme vej tilbage som vi oprindelig var kørt, så turen blev forlænget med godt 3 timer. I Varde blev der gjort stop igen, og dem som havde valgt at besøge museet Tirpitz-stillingen i Blåvand, stod af her.
Omkring 12.30 ankom vi så til Esbjerg, hvor der igen skulle foretages omløb, hvorefter turen gik videre mod Bramming, herfra gik det så syd på af Bramming-Tønder banen.
Efter en krydsning i Gredstedbro ankom vi så til Ribe omkring 13:25. Så efter omløb, og toget var blevet rangeret til et sidespor, gik turen i min bil ud for at få noget mad.
Da det begyndte at nærme sig afgang fra Ribe, kørte vi til Sejstrup, hvor de første billeder blev taget. Herefter gik det ellers med fuld fart til en placering mellem Bramming og Tjæreborg. Herefter var der god tid til det næste planlagte fotosted ved Gårde, da der skulle foretages omløb i Esbjerg. Efter toget var passageret ved Gårde, kørte vi mod Herning, hvor vi besluttede os for at fotografere toget ved Herningværket. Herefter kørte vi så til det sidste fotosted – lidt uden for Fredericia ved Bredstrup.
Oprangeringen bestod af MY 1126 og 4 vogne denne gang; B 51 86 20-80 332-1, B 50 86 20-83 064-8, BD 51 86 82-80 029-8 og B 50 86 20-83 520-9.