Tysklandtur – April 2024 – Dresdner Dampfloktreffen – Søndag


Så er vi nået til søndag den 14. april, og sidste dag med Dresdner Dampfloktreffen. Om formiddagen var der planlagt “Parallelfahrt” på Tharandter Rampe. Oprindelig var der faktisk planlagt hele to stk. “Parallelfahrt” der ved, kort tid efter hinanden, men desværre så blev den første aflyst. Det skyldes at 50 3501 som var det ene af de 2 lokomotiver der skulle have kørt, havde fået det skidt. Der blev derfor ændret i planerne, og 23 0258 måtte køre toget selv nord over Riesa, og kom derfor ikke over Tharandter Rampe.

Jeg havde som tidligere beskrevet været forbi på ruten om fredagen, for at se hvad der var af mulige fotosteder. Jeg var derfor også taget tidligt afsted, da jeg regnede med der ville dukke en hel del op og jeg gerne ville have en god placering. Så det blev til ca 1 time og 30 minutters vente tid før toget kom.
De 2 damplokomotiver (35 1097 samt 52 8097) kunne høres i lang tid før det passere, og det lød godt 🙂
Desværre så var de to lokomotiver ikke side om side da de passerede ved mig, det kunne have været ekstra fedt hvis de havde været det. 35 1097 havde en række passagervogne med, og bagerst var der et orange rangerlokomotiv, som skubbede med. 52 8097 havde en række skærver? vogne med på slæb.

Efter det havde passeret kørte jeg mod Frieberg, hvor de to tog ville vende og køre retur mod Dresden.
Da jeg ankom kunne jeg ikke rigtig se 52 8097 med godsvognene, men 35 1097 holdt klar til at køre retur mod Dresden med det orange diesel lokomotiv i front. Efter kort tid ankom så 52 8097, og det blev lidt til et panik billeder af toget. Kort tid efter kørte det orange lokomotiv så retur.
Det efter blev det til en række billeder af 52 8079-7 foretage omløb og koble på godsvognene igen.

Om eftermiddagen kørte 23 1097 fra Dresden til Ebersbach og derfra videre til Löbau.
Jeg kørte mod Putzkau, hvor jeg også har forbi tilbage i 2019. Jeg havde oprindelig gerne ville have et billede af den samme viaduk/stenbro, men da toget var ca. 1 time forsinket, og der begyndte trække op med skyer, så besluttede jeg mig for at flytte op til Putzkau station, da jeg ikke ønskede at få endnu et billede der fra uden sol. Jeg skulle dog nok have blevet der, for da toget kom, var der faktisk et hul i skyerne og der var sol. Det er jo nogen gang lidt en joker, hvad man skal satse på 🙂
Men billederne fra Puzkau station, blev da også ganske ok.

Jeg kørte så mod Ebersbach som ligger tæt op af Tjekkiet´s grænse. I Ebersbach, blev der foretaget omløb og toget kørte videre mod Löbau. Jeg slap toget i udkanten af Ebersbach, og kørte i stedet nord på mod Dresden, nærmere bestemt nord for Weinböhla. Her afventede jeg for at se to kørsler med damp nord på. Den første var 52 8079-7, som kom nogenlunde til tiden. Herefter var der ca. 1½ til den næste skulle komme, og jeg kørte til Radebeul Ost, da der efter hånden ikke var meget lys tilbage. Det var 58 1111-2 samt 77 250 jeg afventede her, men desværre kom den ikke imens jeg ventede. Den skulle have kørt fra Dresden 19:27, men omkring 20.30 blev jeg træt af at vente, og det var efterhånden blevet ret så mørkt.
Så det sidste damp på turen blev med 52 8079-7. Derefter kørte jeg ind til Dresden by, og fik mig en ordentlig Wienerschnitzel 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.