Veterantog Vest – Transport af D 857 til Gedser

Lørdag den 29. september var jeg taget til Lunderskov for at følge en del af transporten af D 857 til Gedser. Lokomotivet har været ved Sydjyllands Veterantog siden 1978, hvor det den gang Kolding Lokomotivklub reddede den fra ophug fra Odsherredsbanen. Senere har lokomotivet været udlånt til udstilling i både Brande og Ryomgård, og ved sidste generalforsamling i Sydjyllands Veterantog blev det så besluttet at afhænde D 857, da man nu har TKVJ nr. 12 som køreklart damplokomotiv. Derfor er D 857 nu solgt til Gedser Remise, hvor planen er at den skal have en kosmetisk klargøring til udstilling, og på sigt måske gøres driftklart(Nok først når arbejdet med H 783 er afsluttet). 

Jeg startede ud ved at følge klargøringen af D 857 ved Sydjyllands Veterantogs remise område, herefter D 857 blev rangeret af HHJ Dl 11 til et sidespor ved Lunderskov Station. Inden da var Veterantog Vest ankommet med MT 152, som der skulle trække D 857 til Gedser. Med MT 152 var følgende vogne Uis 40 86 9499001-6, Buh 50 86 89-25 704-8, CLL 1495 samt Hs-t 49804, hvoraf de både agerede bremsvogne, samt transport for de frivillige, og sidst men ikke mindst så skulle CLL 1495 samt Hs-t 49804 sættes af i Marslev. 

MT 152 rangere herefter til sidesporet hvor D 857 holdt, og den blev optaget efter Uis vognen, hvorefter hele toget blev samlet. Herefter gik turen ellers afsted mod Gedser, og den første placering jeg fangede toget ved var i nærheden af Vranderupvej, Kolding. Herefter kørte jeg videre mod Middelfart, hvor jeg desværre var lidt uheldig med at en MG mod Jylland satte i gang, netop som toget passerede i det østgående spor, og det derved blokerede for udsynet. 

Turen gik herefter til Kauslunde, hvor der var indlagt et længere ophold i planen, med tid til at kontrollere lejer/aksler. Efter godt 40 minutter gik turen så videre mod Aarup, hvor der igen var indlagt tid til at kontrollere lejer/aksler. Her var der et ophold på næsten 45 minutter, hvorefter jeg kørte til Bred, hvor toget kørte igennem. I Marslev blev der foretaget omløb, og CLL 1495 samt Hs-t 49804 blev rangeret til Dansk Jernbaneklubs spor. Herefter blev der foretaget omløb igen, og så afsted igen mod Nyborg. Jeg sluttede dagen af med at filme toget køre op og på Storebæltsbroen, hvorefter turen ellers gik hjem. 

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.