Veterantog Vest – Transport af MY 1104 til Gedser

Lørdag den 20. juni 2020 var jeg taget syd på for at følge flytning af MY 1104. MY 1104 har stået under åben himmel siden den blev flyttet til Tønder Remise sammen med E 987 for 11 år siden, og kommer nu under tag i Gedser Remise. Tilbage i marts blev E 987 flyttet til Gedser, og nu er turen så kommet til MY 1104. 

Det var Veterantog Vest der var operatør, og i samarbejde med Danmarks Jernbanemuseum blev første del af transporten udført med hjælp af MY 1101 og MY 1135 som var indlånt.
Så med 3 x MY var det noget af en særlig begivenhed, og dette kunne man da også se langs strækningen, på de mange fotografer som var mødt op langs strækningen. 

MY 1135 + MY 1101 kørte solo fra Odense sidst på eftermiddagen mod Bramming, og de første billeder jeg fik i kassen var ved Taulov. Herefter kørte vi videre mod Bramming, hvor det blev til et par billeder lidt uden for byen. I Bramming blev MY 1101 + MY 1135 så koblet sammen med MT 152, Uis 001, Buh 704, CLE 1672, Hs-t 49 804, CLL 1476 og Bhl 401, hvor efter der kørtes syd mod Tønder. 

På strækningen mod Tønder kørtes der med 90 km/t og efter Ribe 70 km/t, så der var god mulighed for at få flere billeder af toget under vejs. De første billeder af toget efter Bramming er taget lige syd for Sejstrup. Dernæst kørte vi mod Ribe, hvor det blev til et par flotte billeder af toget på broen over Ribe å. Så gik turen ellers videre mod lidt nord for Bredebro, hvor det igen blev til et par billeder. Da toget var passeret her, kørte vi til udkanten af Tønder, og afventede af toget ville passere her. Efter toget var passeret, gik turen mod Tønder Remise. 

Ved Tønder remise blev det til en del billeder af rangeringen af MY 1104 samt postvognen P 812 som også skulle med til Gedser. I korte træk bestod rangering af at MY 1101 blev koblet på P 812 + MY 1104 som så blev trukket ud. Herefter blev MY 1104 koblet på MY 1135, og P 812 blev rangeret til Remise sporet igen. MY 1101 blev herefter koblet på MY 1104 sammen med MY 1135 og disse rangerede frem, så MT 152 kunne kørte til remise sporet og koble P 812 på. MT 152 sammen med P 812 blev så koblet sammen med stammen, og MY 1101 + MY 1104 + MY 1135 foretog herefter omløb og blev koblet på stammen i front. 

Klokken 22.55(-15 min) var der så afgang fra Tønder, og inden da var vi kørt videre til vores første udvalgte fotosted på turen mod nord. Det var lidt syd for Visby, efter toget var passeret kørte vi videre mod Skærbæk. Her havde jeg udvalgt et sted lige uden for byen, og solen stod flot direkte på fronten af MY 1135. Så gik jagten ellers videre, og det blev til et par spontane fotostop på vejen mod Ribe. Ved Ribe blev det igen til et par billeder ved broen over Ribe Å, men desværre så havde jeg nok for lang lukketid på mit kamera, så billederne kunne have været bedre.

Herefter var der et længere ophold ved Ribe, hvor der skulle være 2 krydsninger med Arriva. Klokken 22:35 var der så afgang fra Ribe videre mod Bramming, og en skøn lyd var at høre da MY 1135 + MY 1101 satte igang. Det var nu ved at være så mørkt at det ikke var muligt at tage billeder mere, så turen begyndte hjem af. 

På vej hjem af igen turen forbi Kolding station, hvor en af dem jeg havde haft med på turen blev sat af. Så her besluttede vi at vente på toget ville passere godt 1 time efter, da det i det mindste kunne blive til noget video af det. Vi kom dog heldigvis ikke til at vente så længe, da toget kom blot ca. 30 min efter, og endda gjorde et ophold for at sætte en af de frivillige af fra Veterantog Vest af. Så endnu en gang kunne vi nyde lyden af MY 1101 + MY 1135 sætte i gang. 

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.