VIKING-Rail – MY 1152 ATC prøvekørsel mellem Tinglev-Rødekro – 28-11-2023

Tirsdag den 28. november var jeg taget tidligt afsted, og turen gik denne gang syd på mod Tinglev. Desværre havde en lastbil sat sig på tværs på den sydgående strækningen nord for Kolding, så det blev til en noget længere tur en først forventet. Men jeg nåede dog frem i god nok tid til at se MY 1146 + MY 1152 ankomme til Tinglev.

Og så lige lidt baggrund om hvorfor jeg var taget til Tinglev:
MY 1152, også tidligere kendt som MY 28/Victoria, der tidligere tilhørte Midtjyske Jernbaner, skulle ATC prøvekøres. MY 1152 fik tilbage i december 2021 jord slag i dens nye hoved dynamo, og der blev en længere sag ud af det med det tidligere CFL Cargo, som havde stået for denne. Så siden den gang har den så stået ved CFL Cargo´s(Nu VIKING-Rail) værksted i Padborg. Tilbage i juli kunne VIKING-Rail så annoncere at man nu havde overtaget MY 1152, og den derved ikke længere er ved Midtjyske Jernbaner.
Den har fået ordnet hoved dynamoen, og skulle selvfølgelige også have VIKING-Rail´s flotte blå farve med gul stribe. For et par uger siden var man så blevet færdig med arbejdet på det ydre og i sidste uge var den en tur i Rødekro også, og nu var turen så kommet til ATC prøvekørsel.

Efter MY 1146 + MY 1152 var ankommet til Tinglev rangerede MY 1146 fra spor 4 til 5. Herefter var MY 1152 klar til at køre solo mod Rødekro. ATC prøve kørslen foregår praktisk ved at man kører på en fuldt ATC-overvåget strækning, og mod et signal sat på stop. Når lokomotivet begynder at nærme sig signalet skal lokomotivet automatisk driftbremse. Når man kommer endnu tættere mod signalet, og passere signalbalisen skal der udløses en nødbremsning.

Efter et par billeder af de 2 MY´er ved Tinglev, kørte jeg ud på strækningen. Desværre er det ikke den mest fotogene strækning, men det lykkes at finde et nogle lunde sted. Så efter de var passeret her, kørte jeg til Rødekro, hvor solen stod rigtig flot.
Desværre holdt der en række godsvogne i spor 1, så billedet der fra, blev ikke helt optimalt i forholdt til hvad det kunne have været.

Derefter kørte jeg hurtigt lidt syd på uden for Rødekro, og godt jeg gjorde det, for kort tid efter passerede MY 1152 på vej retur mod Tinglev. Også denne gang kunne billedet have været bedre end det blev, da der holdt et Hector Rail godstog i det modkørende spor(formentlig fordi det ventede på spor 2 var ledig igennem Rødekro).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.