Danmarks Jernbanemuseum – MZ 1401 med EA 3004, MY 1112 og S 736 til Randers – August 2020

Onsdag den 19. august kørte Danmarks Jernbanemuseum om formiddagen med MZ 1401 + AC 42, AX 393, Bu 3703 og CC 1132 til Roskilde. På vej der over fik jeg et par billeder af toget ved Langeskov, hvorefter jeg kørte videre mod Roskilde. I Roskilde blev stammen så trykket ned mod remisen, og kort tid efter blev godsvognen I 21519 af klædeskabet(Traktor 47) trukket ud og rangeret til stammen. 

Herefter var det så S 736´s tur til at komme ud på drejeskiven, og blive rangeret til resten af stammen. Så var det så MY 1112´s tur, og den blev lige trukket en tur ud på drejeskiven af klædeskabet, men desværre er MY 1112 + klædeskabet for langt til at der kan drejes rundt med dem begge, og sporet på den anden side af drejeskiven, er for kort til klædeskabet kan være der. 
Så MY 1112 blev trykket tilbage, og herefter blev den ellers hevet frem først med reb af klædeskabet i nabo sporet. Da det ikke var muligt mere, måtte der bruges stænger til at skubbe på hjulene på MY 1112, hvor efter den stille og roligt kom ud midt på drejeskiven. 

Da det begyndte at nærme sig afgang fra Roskilde kørte jeg til Viby Sjælland, hvor det blev til et par billeder, og efter toget var passeret her kørte jeg til Borup. I Borup var der det længere ophold, da der skulle kontrolleres lejer. Jeg kørte videre mod Fjenneslev, hvor jeg også lige fik lidt mad inden at toget passerede. Derefter kørte til Tjæreby, hvor jeg fik et par fine billeder af toget i kurven. 
Så køre jeg til Korsør, hvor der også var et længere ophold, men desværre holdt toget ikke så det lige var til at kunne fotografere. 

Så jeg kørte over Storebælt og gjorde stop ved starten af lavbroen, hvor jeg fik nogle billeder af toget på vej mod Nyborg. Der var fin mulighed for at nå at tage flere forskellige billeder, da der kun kørtes med 60 km/t. Da toget var passeret kørte jeg mod Hjulby, og ventede så på at toget ville passere her, efter et ophold i Nyborg. 

Dernæst kørte jeg mod Marslev, og efter toget var passeret her, kørte jeg til Odense, nærmere bestemt til banegården. 
Her var toget ankommet i spor 2, hvilket nok var lidt af en brøler af Banedanmark, da man ikke herfra kan rangere til havnebanen. Så der måtte trykkes tilbage, og så ind i spor 6, hvorefter der kunne rangeres til havnebanen og ind på Danmarks Jernbanemuseum.

Her blev de brune passagervogne først koblet fra, og EA 3004 blev optaget mellem MZ 1401 og MY 1112. Derefter var der et længere ophold hvor MZ 1401 blev tanket, og der blev læsset i godsvognene, som der skulle med til Randers. Da det begyndte at nærme sig afgang fra Odense, kørte jeg til Tommerup, hvor det blev til de sidste billeder af toget på vej mod Randers. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.